Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic
Moderator: Bricky
- Vadutmihai
- guraliv
- Mesaje: 149
- Membru din: Joi, 29 Ianuarie '15, ora 19:47
- Localitate: Strâmtura.
Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic
Aș dori să aflu niște idei pentru a face rost de materiale pentru motorizarea creațiilor technic.
Mă interesează să aflu opțiuni, oferte de cumpărare și sfaturi pentru participare la TT (vreau să aflu despre probe și cam ce ar fi necesar pentru trecerea lor, tip de motor de exemplu, etc, în caz că mă hotărăsa să trec și eu pe acolo )
Orice informație e binevenită.
PS: Dacă nu ăsta e locul bun pentru astfel de discuții rog un moderator să mute topic-ul unde aparține.
Mă interesează să aflu opțiuni, oferte de cumpărare și sfaturi pentru participare la TT (vreau să aflu despre probe și cam ce ar fi necesar pentru trecerea lor, tip de motor de exemplu, etc, în caz că mă hotărăsa să trec și eu pe acolo )
Orice informație e binevenită.
PS: Dacă nu ăsta e locul bun pentru astfel de discuții rog un moderator să mute topic-ul unde aparține.
"We tend to be masters of our own fate. The only thing that stops us from doing the really cool things is... time"
Monty Oum
Monty Oum
- mad_horax
- Former Ambassador
- Mesaje: 1289
- Membru din: Mar, 01 Septembrie '09, ora 12:21
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic
Ma bucur sa aud ca se mai pregateste un tehnician pentru TT.
Sunt multe de spus in legatura cu motorizarea modelelor. Sunt multi factori de luat in calcul: dificultatea si tipul traseului, greutatea masinii, textura traseului, viteza, puterea, anotimpul etc.
Cel mai bine este sa inveti experimentand. Iti recomand sa construiesti modelele lui Nico71, Sariel, Madoca77, Zblj.
De obicei gasesti instructiunile pe site-urile lor sau in brickshelf.com.
Noi am trecut de aceasta etapa si proiectam singuri modelele in functie de tipul competitiei.
Oricum, o sa-ti dam sfaturi in acest topic. Important este sa fii hotarat ce vrei sa construiesti.
Materiale gasesti pe bricklink.com. Este sursa majoritatii MOC-erilor din RoLUG.
Sunt multe de spus in legatura cu motorizarea modelelor. Sunt multi factori de luat in calcul: dificultatea si tipul traseului, greutatea masinii, textura traseului, viteza, puterea, anotimpul etc.
Cel mai bine este sa inveti experimentand. Iti recomand sa construiesti modelele lui Nico71, Sariel, Madoca77, Zblj.
De obicei gasesti instructiunile pe site-urile lor sau in brickshelf.com.
Noi am trecut de aceasta etapa si proiectam singuri modelele in functie de tipul competitiei.
Oricum, o sa-ti dam sfaturi in acest topic. Important este sa fii hotarat ce vrei sa construiesti.
Materiale gasesti pe bricklink.com. Este sursa majoritatii MOC-erilor din RoLUG.
- lapsanszkitamas
- gură spartă
- Mesaje: 4866
- Membru din: Dum, 29 Mai '11, ora 13:17
- Judet: Mures
- Localitate: Tragamúra de Cîmpie
- Contact:
Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic
Sa ma bag si eu ca musca-n lapte...
Voi, technicienii cu experienta, ce ne recomandati noua, de unde/cum sa cumparam PFuri: noi noute (seturi motorizate, S@H) sau SH din diverse surse?
Voi, technicienii cu experienta, ce ne recomandati noua, de unde/cum sa cumparam PFuri: noi noute (seturi motorizate, S@H) sau SH din diverse surse?
- iuliand
- gură spartă
- Mesaje: 2542
- Membru din: Mar, 18 Februarie '14, ora 20:51
- Judet: Constanta
- Localitate: Constanta
Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic
De oriunde, ieftin sa fie! :P
Eu personal le am pe cele mai multe din seturi. Mai putin motoarele XL pe care le-am luat direct de la lego shop. Chestiile mai vechi de pe bricklink.
Pt vehicule iti trebuie un motor M sau un Servo pt directie si pt tractiune poti incepe cu unul-doua motoare XL. Mai adaugi un BBox, un IRv2 si o telecomanda. Asta ar fi setupul cel mai recomandat. Motoarele L sunt mai putin eficiente decat XL-urile dar doua bucati fac fata cu brio pt propulsie.
Un BB tine maximum 2XL sau 3L (la limita) sau 4M. Asta fara a lua in considerare motorul pt directie pentru ca propulsia este consumatorul primar. Daca depasesti numarul de motoare sau sarcina este prea mare exista riscul ca BBoxul sa intre in protectie la suprasarcina (termica) si iti taie curentul.
In rest, cum a zis Horatiu, incepe cu niste modele ale builderilor consacrati si imbunatateste-le.
Eu personal le am pe cele mai multe din seturi. Mai putin motoarele XL pe care le-am luat direct de la lego shop. Chestiile mai vechi de pe bricklink.
Pt vehicule iti trebuie un motor M sau un Servo pt directie si pt tractiune poti incepe cu unul-doua motoare XL. Mai adaugi un BBox, un IRv2 si o telecomanda. Asta ar fi setupul cel mai recomandat. Motoarele L sunt mai putin eficiente decat XL-urile dar doua bucati fac fata cu brio pt propulsie.
Un BB tine maximum 2XL sau 3L (la limita) sau 4M. Asta fara a lua in considerare motorul pt directie pentru ca propulsia este consumatorul primar. Daca depasesti numarul de motoare sau sarcina este prea mare exista riscul ca BBoxul sa intre in protectie la suprasarcina (termica) si iti taie curentul.
In rest, cum a zis Horatiu, incepe cu niste modele ale builderilor consacrati si imbunatateste-le.
- Vadutmihai
- guraliv
- Mesaje: 149
- Membru din: Joi, 29 Ianuarie '15, ora 19:47
- Localitate: Strâmtura.
Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic
Mersi de ajutor. O nouă întrebare:
Ce motor e ăsta?
Ce motor e ăsta?
"We tend to be masters of our own fate. The only thing that stops us from doing the really cool things is... time"
Monty Oum
Monty Oum
- mad_horax
- Former Ambassador
- Mesaje: 1289
- Membru din: Mar, 01 Septembrie '09, ora 12:21
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic
Nu e motor, e servodirectie.
- thedutch21
- gură spartă
- Mesaje: 1142
- Membru din: Joi, 27 Ianuarie '11, ora 19:37
- Localitate: Timisoara
- Contact:
Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic
Asta e un servomotr, folosit pt directie. Se roteste doar 90 grade spre stanga/dreapta.Vadutmihai scrie:Mersi de ajutor. O nouă întrebare:
Ce motor e ăsta?
Pt a motoriza o masina ai nevoie de 2 motoare (un L / XL pt propulsie, in functie de greutatea masinii + un Servo pt directie), un IR receiver, telecomanda si un battery box. Incepe asa!
La TTuri se complica treaba, pt ca au suspensii, tractiune 4x4 si trebuie sa te joci cu angrenaje de roti dintate a.i. sa scoti un raport turatie/cuplu dorit.
Si eu iti recomand sa construiesti cateva modele de la Nico, Sariel & co. De acolo o sa te prinzi ce inseamna sa reduci turatia motorului in favoarea cuplului, cum sa faci o suspensie (analizeaza unghiurile si cum sunt montate linkurile intre sasiu si punti), cum sa intaresti angrenajele de roti dintate etc.
Pt TT recomand motorul XL pt tractiune si M pt directie. Restul listei de PF ramane ca mai sus.
Daca ai nevoie de ajutor sau explicatii, pune o poza cu stadiul constructiei unde te-ai blocat si sunt convins ca te putem ajuta.
- lapsanszkitamas
- gură spartă
- Mesaje: 4866
- Membru din: Dum, 29 Mai '11, ora 13:17
- Judet: Mures
- Localitate: Tragamúra de Cîmpie
- Contact:
Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic
Daca pui M la directie cum il limitezi sa se invarta doar 90+90 de grade? Si de ce nu e bun Mul pentru tractiune? Pana la urma e mult mai mic decat XLul, poate fi icnorporat in MOCuri mult mai usor, nu?
Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic
Cu o banda de cauciuc se poate avand si bonus return to center.
http://www.brickshelf.com/gallery/Memor ... nter/2.jpg
http://img.youtube.com/vi/kzAQqY97Y9I/mqdefault.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/Memor ... nter/2.jpg
http://img.youtube.com/vi/kzAQqY97Y9I/mqdefault.jpg
- lapsanszkitamas
- gură spartă
- Mesaje: 4866
- Membru din: Dum, 29 Mai '11, ora 13:17
- Judet: Mures
- Localitate: Tragamúra de Cîmpie
- Contact:
Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic
Am inteles cat de cat conceptul de RTC din cartea lui Sariel dar tot ramane un mister pentru mine: pateste ceva motorul daca ii limitezi miscarea? Din cate inteleg eu, cand ii limitezi miscarea la +90/-90 acelasi efect ar avea ca si cand dai putere maxima la tractiune si blochezi roata...
Mi-e enorm de greu s ama exprim in "limba" asta roflol
Mi-e enorm de greu s ama exprim in "limba" asta roflol
- thedutch21
- gură spartă
- Mesaje: 1142
- Membru din: Joi, 27 Ianuarie '11, ora 19:37
- Localitate: Timisoara
- Contact:
Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic
M-ul il limitezi cu clutch gear. Pt masinute simple e mai usor de folosit Servo. Pt TT recomand M fiindca poti regla mai fin directia si este mai stabil printre obstacole, daca il demultiplici (eu merg pe raport 1:9). In plus, pt a tine virate rotile la un TT cu Servo, acesta consuma energie de care s-ar folosi mai bine motoarele ce se ocupa de tractiune.
Desigur ca se poate face o masinuta cu motor M la tractiune, dar trebuie sa fie usoara si sa aiba roti mici. Uite aici un exemplu simplu: https://m.flickr.com/#/photos/73443991@N06/15208612072/
Se pot construi si TTuri cu Muri, daca sunt demultiplicate suficient. Vezi Speedy'ul lui bracker (cu 4 motoare M)!
Desigur ca se poate face o masinuta cu motor M la tractiune, dar trebuie sa fie usoara si sa aiba roti mici. Uite aici un exemplu simplu: https://m.flickr.com/#/photos/73443991@N06/15208612072/
Se pot construi si TTuri cu Muri, daca sunt demultiplicate suficient. Vezi Speedy'ul lui bracker (cu 4 motoare M)!
- Vadutmihai
- guraliv
- Mesaje: 149
- Membru din: Joi, 29 Ianuarie '15, ora 19:47
- Localitate: Strâmtura.
Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic
Dar cum rămâne cu spațiul. Ai putea folosi un motor XL pentru ambele roți, dar nu ar fi mai eficient dacă ai multiplica rotirile roții și ai merge cu motoare M? Pierzi tracțiune, dar masa se reduce, odată cu energia necesară.
"We tend to be masters of our own fate. The only thing that stops us from doing the really cool things is... time"
Monty Oum
Monty Oum
- iuliand
- gură spartă
- Mesaje: 2542
- Membru din: Mar, 18 Februarie '14, ora 20:51
- Judet: Constanta
- Localitate: Constanta
Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic
Masa unui XL este egala cu doua M-uri. XL-ul are deja turatie mai scazuta si un cuplu semnificativ. Si ca randament XL-ul sta cel mai bine... stiu ca citisem ceva pe blogul lui Philo despre asta.
- Vadutmihai
- guraliv
- Mesaje: 149
- Membru din: Joi, 29 Ianuarie '15, ora 19:47
- Localitate: Strâmtura.
Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic
Care e diferența dintre IR remote și IR speed remote (în afară de preț)? Pe care ar trebui să o iau?
Și încă ceva. Ce îmi puteți spune despre L motor?
Și încă ceva. Ce îmi puteți spune despre L motor?
"We tend to be masters of our own fate. The only thing that stops us from doing the really cool things is... time"
Monty Oum
Monty Oum
Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic
Speed remote e cea de la trenuri dar merge la tehnic si ea, are 7 increments de viteza, butoane de stop. Si mai are o proprietate sau doua interesante.
Prima proprietate e ca daca lasi butonul acolo unde e, motorul merge exact asa cum e in acel moment, pe termen nedefinit. Chiar daca pleci cu telecomanda, o stingi, scoti bateriile, modelul merge in continuare la viteza curenta. Derivata din ea, este interactiunea cu motorul servo. Cu ea, poti sa folosesti un servo in 7 pasi de incrementare a inclinatiei dreapta stanga ( nu zero/full), si de asemenea, sa mentii respectiva inclinatie fara sa ti apasat butonul de pe remote. Butonul de jos, cel de stop, este un fel de "return to center" pentru servo.
IR Remote e cea normala de tehnic, apesi, merge 100%, nu apesi, 0%. Poti sa arasezi pe lateral diverse liftarmuri ca sa constriesti mecanisme.
Mai e remote-ul de la mindstorms (http://shop.lego.com/en-US/EV3-Infrared-Beacon-45508), care are un buton extra, nu are selector de sens si poate da comenzi prin infrarosu (celelate doua nu merg cu EV3). O mentionez doar pentru ca merge si ea la technic, cu senzorul IR de PF, nu merita achizitionata daca nu ai EV3.
Prima proprietate e ca daca lasi butonul acolo unde e, motorul merge exact asa cum e in acel moment, pe termen nedefinit. Chiar daca pleci cu telecomanda, o stingi, scoti bateriile, modelul merge in continuare la viteza curenta. Derivata din ea, este interactiunea cu motorul servo. Cu ea, poti sa folosesti un servo in 7 pasi de incrementare a inclinatiei dreapta stanga ( nu zero/full), si de asemenea, sa mentii respectiva inclinatie fara sa ti apasat butonul de pe remote. Butonul de jos, cel de stop, este un fel de "return to center" pentru servo.
IR Remote e cea normala de tehnic, apesi, merge 100%, nu apesi, 0%. Poti sa arasezi pe lateral diverse liftarmuri ca sa constriesti mecanisme.
Mai e remote-ul de la mindstorms (http://shop.lego.com/en-US/EV3-Infrared-Beacon-45508), care are un buton extra, nu are selector de sens si poate da comenzi prin infrarosu (celelate doua nu merg cu EV3). O mentionez doar pentru ca merge si ea la technic, cu senzorul IR de PF, nu merita achizitionata daca nu ai EV3.