IRUM TAF690 S5 (nr 4)

Scrie răspuns
Avatar utilizator
lapsanszkitamas
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 4932
Membru din: Dum, 29 Mai '11, ora 13:17
Judet: Mures
Localitate: Tragamúra de Cîmpie
Contact:

IRUM TAF690 S5 (nr 4)

Mesaj de lapsanszkitamas » Lun, 20 Decembrie '21, ora 01:43

Anul acesta a fost lansat cea mai recentă versiune a mult apreciatului tractor articulat forestier, TAF690 S5. Are caroserie nouă și mult mai modernă, pe lângă îmbunătățirile tehnice.
In ianuarie avem la WTT probă de mutat zăpada, deci e prilejul perfect pentru a construi al 4lea MOC inspirat de TAFurile IRUM.

Am încercat să mimez funcțiile reale ale vehiculului, chiar dacă asta a complicat semnificativ construcția și nu e cea mai eficientă soluție. De exemplu, toate cele 3 diferențiale se pot bloca pentru a asigura tracțiune pe toate roțile în orice condiții. Diferențialul central se blochează manual, iar cele de pe punți cu un sistem pneumatic acționat manual (cu posibilitatea alimentării prin valvă de diversiune de la sistemul principal).
Ridicarea și coborârea lamei se face cu 2 cilindre pneumatice mari telecomandate, pomparea și schimbarea direcției valvei fiind legate la un singur motor.
2 XLuri asigură tracțiunea, raportul final fiind de 8,4:1 prin punți portal, care reprezintă prin funcție reducția planetară.

Work in progress, vor urma și alte imagini când e gata
Imagine

Imagine

Imagine
Follow LapsiKocka - Instagram - Youtube - Facebook

Avatar utilizator
braker23
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 2586
Membru din: Joi, 13 Februarie '14, ora 10:29
Judet: Cluj
Localitate: Cluj-Napoca
Flickr: https://www.flickr.com/photos/braker23/
Contact:

Re: IRUM TAF690 S5 (nr 4)

Mesaj de braker23 » Lun, 20 Decembrie '21, ora 13:31

Apreciez mult ca folosesti pneumatice, dar din ce vad eu, BB-ul nu are ce cauta asa sus, la fel si motoarele. As sugera sa cobori centrul de greutate, sa fie mai stabil pe teren accidentat. In rest, mult spor!

Avatar utilizator
lapsanszkitamas
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 4932
Membru din: Dum, 29 Mai '11, ora 13:17
Judet: Mures
Localitate: Tragamúra de Cîmpie
Contact:

Re: IRUM TAF690 S5 (nr 4)

Mesaj de lapsanszkitamas » Mar, 21 Decembrie '21, ora 00:56

Mihai, moroarele, transmisia, mecanismul de articulare și lama practic toate stau așezate pe sau la același nivel cu frameul ventral al șasiului. Mai jos nu pot merge fără a afecta garda la sol și rigiditatea șasiului.
Bateria e ok acolo, pune mai multă greutate pe puntea față, conform vehiculului original - asta va ajuta la proba de împins zăpadă, sper.
Cât am testat prin casă așa fără caroserie, la 40-50 grade înclinare laterală încă e stabil. Din experiențele anterioare cu vehicule articulate, dacă merg pe plan înclinat pe axa direcției de mers, centrul de greutate e ultima mea problemă :))

Dacă decid să leg la transmisie un motor fake, atunci bateria o voi muta altundeva, probabil în cabină.
Follow LapsiKocka - Instagram - Youtube - Facebook

Avatar utilizator
lapsanszkitamas
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 4932
Membru din: Dum, 29 Mai '11, ora 13:17
Judet: Mures
Localitate: Tragamúra de Cîmpie
Contact:

Re: IRUM TAF690 S5 (nr 4)

Mesaj de lapsanszkitamas » Mie, 22 Decembrie '21, ora 09:59

Ieri seara am făcut prima probă pe zăpadă. Bateriile erau terminate de la zeci de folosiri anterioare, totuși a mers ok.
Concluzii:
1. Diferențialele blocabile trebuie motorizate prin telecomandă, altfel e incomodă activarea și dezactivarea constantă. După cum m-am așteptat, diferența în raza de virare este enormă, deci diffurile ajută mult la manevrare, dar în unele situații pot compromite tracțiunea. În plus, cu diffuri blocate se chinuie și mecanismul de articulare dacă TAFul stă pe loc

Imagine

2. Lanțuri de zăpadă :D
3. Cauciucurile trebuie lăsate la congelat înainte de a ieși pe zăpadă pentru a preveni lipirea zăpezii de pneuri

Imagine

Plugul merge frumușel, dar numai pe suprafață netedă, pe teren accidentat nu va merge în veci pururea, că nu e buldozer. Mă gândesc că poate exclusiv pentru concurs să aplic sugestia lui Ștefan și să îi pun o lamă ajustabilă, eventual prinsă cu arcuri, ca la plugurile de zăpadă. Până la urmă plugul TAFului e pentru a manevra bușteni și a asigura stabilitate/ancorare, nu pentru a deszăpezi.

@braker23 voi urma sugestia ta, BBul îl mut în altă parte, pentru a face loc sistemului pneumatic în cabină și sub capotă
Follow LapsiKocka - Instagram - Youtube - Facebook

Avatar utilizator
lapsanszkitamas
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 4932
Membru din: Dum, 29 Mai '11, ora 13:17
Judet: Mures
Localitate: Tragamúra de Cîmpie
Contact:

Re: IRUM TAF690 S5 (nr 4)

Mesaj de lapsanszkitamas » Joi, 06 Ianuarie '22, ora 13:58

Un pic de update, munca progresează frumos.
Schimbări:
- sistemul pneumatic a fost extins și motorizat prin IR, astfel că din telecomandă pot selecta între blocarea diferențialelor de pe punți sau lamă cu un motor M cuplat la valvele care schimbă între funcții, iar motorul L schimbă direcția și asigură aerul comprimat (pompă-valvă integrate)
- bateria principală a fost mutată în secțiunea din spate pentru a face loc sistemului pneumatic. Centrul de greutate s-a dus pe apa sâmbetei...
- am integrat un BB mic dedicat pentru sistemul pneumatic, astfel că bateria principală rămâne disponibilă 100% pentru tracțiune și direcție
- mici îmbunătățiri la cuplajul mecanismelor pneumatice, organizare furtunuri și cabluri
- reconstrucție totală a șasiului în partea din fața cabinei. Am făcut loc sistemului pneunatic și am ranforsat semnificativ șasiul astfel eliminând problema îndoitului sub propria greutate
- scut, "caroserie" șasiu complete
- adaptor lamă pentru deszăpezire. Aceeași lamă cu același sistem de prindere, dar cu un unghi față de direcția de mers și turntable pentru a se adapta mai eficient la suprafața de deszăpezit. Mersi Homer pentru sugestie

După cum se vede, deja experimentez cu caroseria cabinei și a compartimentului motor. Ce se vede în poză e o încercare inițială, care urmează a fi mult mai mică. Din nefericire, necesitatea motorizării are ca efect nerespectarea proporțiilor. Șasiul e mult prea mare, de exemplu, și la segmentul central se îngroașă.
Mersi R2R pentru sugestii la caroserie
Imagine
Follow LapsiKocka - Instagram - Youtube - Facebook

r2rtechnic
guraliv
guraliv
Mesaje: 123
Membru din: Mie, 24 Ianuarie '18, ora 16:20
Judet: Mures

Re: IRUM TAF690 S5 (nr 4)

Mesaj de r2rtechnic » Vin, 07 Ianuarie '22, ora 21:59

Vecinu cu mare drag. Oricand pot sa te ajut sunt acia in zona umpic mai spre Livezeni :)))
Mortala masinarie ai facut !!