Technic - Rezistenta pieselor s.a.

Scrie răspuns
Avatar utilizator
lapsanszkitamas
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 4866
Membru din: Dum, 29 Mai '11, ora 13:17
Judet: Mures
Localitate: Tragamúra de Cîmpie
Contact:

Technic - Rezistenta pieselor s.a.

Mesaj de lapsanszkitamas » Lun, 18 August '14, ora 01:05

Salutare dragi forumisti. Ma adresez in primul rand pentru colegii care se stiu in domeniul Technic, dar si ajutorul altora e bine venit :D

Lucrez la un proiect maret, mult mai complex decat "Printul Radu" si am intampinat o problema. Mai mult o teama, o grija. Am facut prototipul unei suspensii cu bara de torsiune si am remarcat o eventuala dificultate. Dupa cum bine stiti din experienta (sau "The Unofficial LEGO Technic Builders Guide", de unde am invatat eu) aceasta suspensie streseaza (traducere?) axurile, care fiind din plastic au o limita pana la care se pot rasuci fara daune permanente. Ei bine, eu va intreb cum as putea afla aceasta limita, sau mai bine zis cum sa stabilesc marimea (si implicit rezistenta) axurilor pentru ca acestea in caz de denivelare sa isi faca treaba (nici prea moi, nici prea rigide)? Preferabil fara metoda experimentala, nu sunt dispus sa sacrific nici un ax technic
Follow LapsiKocka - Instagram - Youtube - Facebook

Avatar utilizator
iuliand
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 2542
Membru din: Mar, 18 Februarie '14, ora 20:51
Judet: Constanta
Localitate: Constanta

Re: Technic - Rezistenta pieselor s.a.

Mesaj de iuliand » Mar, 19 August '14, ora 01:28

Ooo... grea asta.
In principiu fara o marime initiala nu poti sa faci un calcul deci faza de experiment este cam greu de evitat... am sa ma gandesc.
Si nici calculul nu e chiar trivial. Trebuie tinut cont de lungimea axului, de bratul fortei, de sarcina si pe cate axe se distribuie... treaba de doctorat, asta asa... pt inceput... :)

Avatar utilizator
thedutch21
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 1142
Membru din: Joi, 27 Ianuarie '11, ora 19:37
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: Technic - Rezistenta pieselor s.a.

Mesaj de thedutch21 » Mar, 19 August '14, ora 09:48

True, la ce zice "iuliand". Ai nevoie de greutatea finala a MOCului si de forta de torsionare care o suporta fiecare ax (pe care nu cred ca o poti gasi undeva, decat experimentand).

Oricum NU recomand acest tip de suspensie, mai ales daca nu esti dispus sa iti distrugi niste axuri. Chiar daca nu se vor rupe, axurile vor ramane torsionate si indoite si nu le vei mai putea folosi in mecanisme ce implica rotatie (gen angrenaje de roti dintate). Din pacate iti pot confirma din proprie experienta ca deformarea axurilor nu e perfect elastica. Am incercat modelul asta de suspensie si am ramas dezamagit (si cu axuri indoite). Daca nu esti dispus sa-ti sacrifici din axuri, don't use it! :p

Avatar utilizator
lapsanszkitamas
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 4866
Membru din: Dum, 29 Mai '11, ora 13:17
Judet: Mures
Localitate: Tragamúra de Cîmpie
Contact:

Re: Technic - Rezistenta pieselor s.a.

Mesaj de lapsanszkitamas » Mar, 19 August '14, ora 11:04

Atunci ce suspensie sa folosesc? Arcuri nu am, si nici elastice de marime/rezistenta egala. Estimez ca MOCul final va avea mai putin de 700g (fara PF sau alte detalii interioare, doar o carcasa goala+turela/cazemata); cca 25 stud lungime, 14 stud latime, inaltime nedeterminata. La prototip folosesc brate 4L, bara de torsiune e un ax de 2L. In total 6 astfel de suspensii, fiecare are un bogiu cu 2 road wheel-uri

As putea sa fac modelul si fara suspensii. Dar atunci unde e provocarea? Unde e progresul? Se pare ca sunt obligat sa accept unele pierderi. Voi sacrifica 6 axuri
Follow LapsiKocka - Instagram - Youtube - Facebook

Avatar utilizator
thedutch21
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 1142
Membru din: Joi, 27 Ianuarie '11, ora 19:37
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: Technic - Rezistenta pieselor s.a.

Mesaj de thedutch21 » Mar, 19 August '14, ora 11:52

Umm... bara de torsiune de 2L o sa fie cam rigida. Cu cat e mai lung axul, cu atat amortizeaza mai bine, avand mai mult material de torsionat.
Uite aici un mic articol in care se vrea ca axul sa NU se torsioneze si se recomanda cuplarea mai multor axuri de dimensiuni mici, pt rigiditate: http://www.bricktrucktrial.com/spip.php?article163
Tie cum iti trebuie o suspensie mai moale, ai nevoie de un ax mai lung (6L sau 8L).

Sariel are un model de tanc care te-ar ajuta sa intelegi mai bine cum functioneaza acest tip de suspensie: http://sariel.pl/2011/09/t-72m/

Totusi trebuie sa te gandesti ca iti vei distruge niste axuri... Banuiesc ca vrei sa construiesti ceva mic, deci poti incerca o suspensie pendulara, fara arcuri/elastice/bare de torsiune. Am un tanc pe flicker cu o suspensie de genul asta... poate te inspira.

https://m.flickr.com/#/photos/73443991@ ... 867195911/

Avatar utilizator
lapsanszkitamas
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 4866
Membru din: Dum, 29 Mai '11, ora 13:17
Judet: Mures
Localitate: Tragamúra de Cîmpie
Contact:

Re: Technic - Rezistenta pieselor s.a.

Mesaj de lapsanszkitamas » Mar, 19 August '14, ora 16:16

@thedutch21 stiu toate tancurile lui sariel, ele m-au inspirat sa includ si suspensie (as face mai multe functii daca as avea PF). Eu folosesc 3 pendulare ca ale tale, sustinute de bare de torsiune fiecare

Scuzati calitatea, pozele le-am facut cu telefonul pentru a le trimite unui fost coleg pasionat de tancuri
Acesta e doar un prototip, sasiul e doar pentru testare
Imagine
Imagine
Imagine
Follow LapsiKocka - Instagram - Youtube - Facebook

Avatar utilizator
thedutch21
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 1142
Membru din: Joi, 27 Ianuarie '11, ora 19:37
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: Technic - Rezistenta pieselor s.a.

Mesaj de thedutch21 » Mar, 19 August '14, ora 21:04

Ahaa!! Interesanta abordare! Nu m-am gandit sa combin suspensia pendulara cu cea pe bara de torsiune. Insa... cat de mult contribuie bara de torsiune la oscilarea rotilor cand trece peste obstacole? :p

Adauga niste PFuri la senilele alea si o sa te distrezi de minune! Spor la MOCuit in continuare! ;)