Anul acesta Lego le-a facut o surpriza placuta pasionatilor de TrialTruck, lansand un model nou de cauciucuri, mai mari (107mm) si cu un profil ce le recomanda pentru off-road. Setul in care se regasesc nu putea fi unul oarecare... dupa parerea mea, este cel mai reusit dintre Technic-urile mari pe 2016.
Setul 42054 permite construirea unui Claas Xerion (model licentiat) cu 2 variante de atasament: un brat pentru lemne sau o lama pentru impins fan/zapada. Nu avem un b-model in varianta clasica, iar multi ar spune ca Lego a trisat putin. Eu consider insa ca au vrut doar sa ne inspire in a crea MOCuri pentru alte modele de atasamente.
Cutia este aprox. de dimensiunile celor de la Modulare si contine cele 1977 piese impartite in pungi numerotate cu 1 sau 2. Din pungile marcate cu 1 se va construi tractorul, iar din cele cu 2 se pot construi, pe rand, atasamentele.
Inca din filmuletele de prezentare ale modelului, ne dam seama ca feature-ul principal este sistemul de directie. Asadar modul in care vireaza tractorul poate fi normal (doar pe puntea fata), all-wheel-steering (puntile se intorc in sensuri opuse => unghi de virare mic), sau crab-steering (ambele punti vireaza in acelasi sens => tractorul se deplaseaza lateral). Modul de selectie se face cu ajutorul ansamblului de mai jos:
Axul gri vertical este conectat la volan si, prin liftarm-ul lime de 7 (cu rol de parghe), poate impinge sau trage "cremaliera" puntii spate. Sistemul este foarte bine explicat intr-un filmulet pe youtube: https://www.youtube.com/watch?v=PCCtl4mYRb4
Din pacate sistemul ocupa cam 70% din partea inferioara a sasiului si orice modificari aduse tractorului ar fi mai greu de implementat. Desigur, daca se doreste motorizarea modelului, cea mai simpla varianta este inlocuirea in totalitate a sistemului "manual" cu 2 Servo-uri.
Undeva in mijlocul sasiului isi gaseste locul o cutie de selectie. Aceasta nu face trecerea de la o functie la alta, cum ne-a obisnuit Lego, ci are rolul de a inversa sensul de rotatie al cabinei. Motorul M este bine inglobat in sasiu, deasupra sa urmand a fi montat BB-ul (ambele sunt incluse in set).
M-ul este cuplat in permanenta la un "cardan" ce strabate longitudinal tractorul. Rolul sau este de a transmite miscarea de rotatie catre diversele atasamente ce se pot cupla in fata ori in spate (desi pentru partea frontala avem doar niste "contragreutati", ce nu necesita motorizare).
Modelul final arata foarte bine. Culorile sunt bine alese (conforme cu cele ale modelului real), iar proportiile corecte. Capota este putin mai ridicata decat la modelul real, dar BBul trebuia "ascuns" intr-un loc usor accesibil, asa ca sunt dispus sa accept un compromis
Chiar daca nu era cazul pentru un utilaj agricol, Lego s-a straduit sa respecte realitatea si in cazul cabinei, care este plina de detalii atat la interior, cat si exterior:
Rotirea cabinei se face lin, fara smuciri, blocaje, sau zgomote ciudate datorita unui mecanism bine uns (de fapt e doar bine facut, incat piesele sa alunece fara probleme). Dezavantajul este ca ea se poate roti si atunci cand doar aplecam tractorul, motorul fiind oprit. Solutia ar fi sa lasati mecanismul "in viteza" chiar si atunci cand motorul este oprit.
Pentru mai multe detalii, vedeti clipul:
In spatele cabinei se gaseste "volanul" (http://brickset.com/parts/6093977) pentru directia HOG. Nu mi-e clar de ce au ales sa il puna vertical si nu orizontal, ca de obicei. Poate stricau designul? Important e ca functioneaza ok si e usor accesibil.
Selectorul modului de functionare a directiei este plasat in partea posterioara a tractorului, langa cuplajul spate. Puteti urmari in imaginile de mai jos modul cum se intorc rotile pentru un viraj la stanga, la diferite pozitii ale selectorului:
Desi este un feature cool si o lectie buna de mecanica, am observat o problema: avem "bump-steer". De exemplu, cand punem selectorul in pozitia centrala, rotile spate ar trebui sa ramana fixe. Daca trecem insa peste un obstacol (chiar si unul mic), acestea se vor vira intr-o parte, impiedicand tractorul sa circule drept. Cand se foloseste 4 wheel steering sau crab-steering, problema nu este sesizabila, bump-steeringul fiind corectat de "sofer" prin volan.
O alta mentiune ar fi ca, in viraje, cauciucurile fata pot atinge usor piesele ce sustin aparatoarele. Dezavantajul cauciucurilor cu profil inalt...
La extremitatile tractorului gasim cate un suport pentru atasamente (avem acelasi principiu de functionare la ambele). Inaltimea suportilor se poate regla manual, cu ajutorul actuatoarelor. Functiile atasamentelor sunt "alimentate" de la 2 output-uri (http://brickset.com/parts/6122217) cuplate la cardanul mentionat mai sus.
Atasamentele pentru modelul principal sunt: un brat pentru manevrat busteni si o contragreutate. Ambele pot fi montate atat in fata, cat si in spate, in fiunctie de preferinte.
Daca la contragreutate nu sunt prea multe de spus, ea fiind constituita din 4 panneluri (http://brickset.com/parts/6127205), bratul mobil l-am gasit foarte interesant. In partea inferioara avem 2 manete pentru selectia sensurilor de rotatie a celor 2 functii motorizate: rotirea bratului si ridicarea acestuia. Extinderea sectiunii superioare a bratului si inchiderea/deschidera ghearei se fac manual. Aveti mai jos un filmulet care explica mai bine modul de functionare, decat ma pricep s-o fac in cuvinte
Desi este prins destul de bine de tractor, bratul poate fi fixat cu 2 stabilizatoare (actionate manual).
Modelul alternativ de atasament este o lama, asupra careia voi reveni cand o construiesc
Personal ma declar multumit de achizita setului deoarece:
- am primit aproape 2000 piese, printre care un motor M si un BBox
- cauciucurile sunt excelente pentru TT pe sol/iarba (mai putin grozave pe pietre, fiind destul de rigide =>pierd aderenta)
- modelul arata foarte bine, l-as putea tine expus ca bibelou, pe langa modelele Creator Expert
- functii numeroase, unele neintalnite pana acum in gama Technic + un loc enorm de MODuit (ma refer la atasamente)
- prin Clevertoys, pretul final (reducere Rolug + reducere la plata prin ING) este 635ron, adica mai putin decat RRP afisat pe site-ul Lego.
[Review]Lego 42054 Claas Xerion
- thedutch21
- gură spartă
- Mesaje: 1142
- Membru din: Joi, 27 Ianuarie '11, ora 19:37
- Localitate: Timisoara
- Contact:
[Review]Lego 42054 Claas Xerion
Ultima oară modificat Mar, 20 Septembrie '16, ora 17:56 de către thedutch21, modificat de 2 ori în total.
Re: [Review]Lego 42054 Claas Xerion
Felicitari pentru review !
Pun si eu o poza cu Class-ul meu langa celelalte Technic-uri cu aceleasi dimensiuni de jante. Pe Volvo am puse rotile comandate de pe AliExpress acum cateva luni.
Pun si eu o poza cu Class-ul meu langa celelalte Technic-uri cu aceleasi dimensiuni de jante. Pe Volvo am puse rotile comandate de pe AliExpress acum cateva luni.
- thedutch21
- gură spartă
- Mesaje: 1142
- Membru din: Joi, 27 Ianuarie '11, ora 19:37
- Localitate: Timisoara
- Contact:
Re: [Review]Lego 42054 Claas Xerion
Dupa cum am promis, am revenit cu pareri despre modelul alternativ de atasament pentru Calaas. Si pentru ca "vorba multa-i saracia omului", am facut un filmulet:
Pentru construirea plugului, bratul mobil si contragreutatile trebuiesc demontate:
Acum am inteles mai bine rolul contragreutatilor: paneluri pentru B-model Piesele ramase dupa construirea plugului pentru silozuri sunt numai bune ca furaje ce "trebuie" adunate cu lama.
Tractorul arata super si cu acest plug, fiind totodata conform cu versiunea reala (vedeti video pt comparatie: https://www.youtube.com/watch?v=8h_fGsMOoF0), spre deosebire de varianta cu bratul pentru busteni. Cred ca functia de rotire a cabinei si crab-steering-ul au fost puse in valoare mai bine cu modelul alternativ de atasament.
Pentru construirea plugului, bratul mobil si contragreutatile trebuiesc demontate:
Acum am inteles mai bine rolul contragreutatilor: paneluri pentru B-model Piesele ramase dupa construirea plugului pentru silozuri sunt numai bune ca furaje ce "trebuie" adunate cu lama.
Tractorul arata super si cu acest plug, fiind totodata conform cu versiunea reala (vedeti video pt comparatie: https://www.youtube.com/watch?v=8h_fGsMOoF0), spre deosebire de varianta cu bratul pentru busteni. Cred ca functia de rotire a cabinei si crab-steering-ul au fost puse in valoare mai bine cu modelul alternativ de atasament.
- thedutch21
- gură spartă
- Mesaje: 1142
- Membru din: Joi, 27 Ianuarie '11, ora 19:37
- Localitate: Timisoara
- Contact: