[Review] Lego Technic 8880 "Super Car"

Scrie răspuns
Avatar utilizator
thedutch21
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 1088
Membru din: Joi, 27 Ianuarie '11, ora 19:37
Localitate: Timisoara
Contact:

[Review] Lego Technic 8880 "Super Car"

Mesaj de thedutch21 » Lun, 30 Mai '16, ora 22:38

Lego Technic s-a vrut intotdeauna a fi un fel de lectie de mecanica distractiva. Si pentru ca automobilul inglobeaza mai multe tipuri de mecanisme, fiind totodata unul dintre cele mai utilizate si atragatoare creatii ale lumii moderne, inginerii Lego s-au hotarat sa ne familiarizeze cu tainele sale, lansand mai multe modele, pe care unii le clasifica neoficial in subtema "Supercars". Primul a fost 965 (http://brickset.com/sets/956-1/Auto-Chassis) - un simplu sasiu care ne arata cum functioneaza un motor cu 4 pistoane in linie. Apoi au urmat alte seturi, tot mai complexe si mai interesante ca design.

Din punctul meu de vedere apogeul s-a atins cu modelul 8880, lansat in 1994. Acesta avea motor V8 cu pistoane mobile, suspensie independenta pe toate rotile, cutie de viteze cu 4 rapoarte, 4WD, directie pe 4 roti (idee implementata de BMW la seria 7 si de renault la noul Megane), faruri escamotabile si o caroserie destul de reusita pentru vremea sa.

Si pentru ca era un vis al meu neimplinit de a studia si construi acest set, cineva s-a indurat si mi l-a imprumutat cateva zile. Asadar am primit cele 1343 piese alaturi de un manual de instructiuni, intr-o cutie originala... de pantofi de dama :))
Piesele si instructiunile arata foarte bine dupa 22 de ani. Mici exceptii mai fac unele piese albe si una dintre jante, care s-au ingalbenit.
Imagine

Manualul de numai 100 pagini contine instructiuni atat pentru modelul principal, cat si pentru cel alternativ. Instructiunile sunt asa compacte incat intreaga cutie de viteze este montata la un singur pas. Fiecare etapa necesita atentie sporita deoarece nu sunt reliefate in niciun fel piesele ce trebuiesc montate. Mai rau, liftarm-urile nu au indicativi de lungime, deci trebuie numarate gaurile din fiecare (stiti vorba aia: numar gaurile la cascaval :)) ).
Pe cutia setului scrie "14+"... eu as completa "14+ vreo 2 ani de experienta cu Technic". In fine... u get the idea: e greu!

Setul contine foarte putine piese regasite pe actualele modele Tachnic. Majoritatea sunt menite sa se cupleze cu piesele clasice System, cu studs. Dar asta nu e neaparat un lucru rau, deoarece sasiul nu flexeaza ca la modelele noi, ci este rigid inca de la baza.
Cum spuneam mai sus, masina este 4WD, avand 3 diferentiale: cate unul pe fiecare punte + unul central. Aceasta configuratie se regaseste si pe 8466 "4x4 Off-Roader", unde inteleg abordarea. La 8880 probabil au vrut doar sa "predea" mai multe lectii de mecanica intr-o singura sedinta :)
Imagine

Cutia de viteze este specifica automobilelor din anii 60-80, avand doar 4 trepte de viteza, insa fara marsarier. Consider insa ca isi indeplineste scopul, ajutandu-ne sa intelegem ce se intampla cand "mestecam in mamaliga" incercand sa bagam in viteza la semafor :p Partea interesanta este ca Lego au construit niste piese speciale pentru selectia vitezelor, pe care nu le mai regasim in alte seturi:
https://alpha.bricklink.com/pages/clone ... age?P=6543
si
https://alpha.bricklink.com/pages/clone ... age?P=6549
Acestea au fost inlocuite in timp cu binecunoscutul selector rosu (http://brickset.com/parts/4270473), care insa nu functioneaza la fel de lin.
Imagine

Suspensia independenta este rigida, cu 2 arcuri mari dar moi, pe fiecare roata. Puntile au pana si un mic unghi Camber pozitiv - intalnit si la masinile reale - ce ajuta la virarea rotilor.
Imagine
Am gasit insa si un punct slab aici: bratele albastre ce sustin butucul rotilor sunt inclinate prea mult in jos, ceea ce duce la desprinderea relativ usoara a track rod-urilor ce vireaza rotile (mai ales cand se intalnesc obstacole).
Imagine
Problema putea fi evitata prinzand partea superioara a arcurilor mai sus in caroserie. S-ar fi obtinut si o garda la sol redusa, specifica unui supercar.

Motorul V8 este conectat la output-ul cutiei de viteze printr-un lant. Initial am crezut ca acesta va ceda usor si voi fi nevoit sa-l depanez frecvent. M-am inselat... pentru ca suportul creat din liftarm-uri cu studs si piese System este foarte rigid si nu lasa cilindrii sa se miste deloc. Asta inseamna ca pistoanele se misca exact pe trasa care le era menita si nu intampina alte frecari ce ar forta angrenajele.
Imagine

80% din piesele din set intra in partea inferioara a masinii, adica in mecanisme. Restul de 20% sunt liftarm-uri destinate caroseriei. De design nu ma pot lega. Candva consideram modelul foarte frumos, insa, cum e si vorba romaneasca, gusturile se mai schimba! Mai ales cand apar modele precum 8070 sau 42056. Totusi, luand in considerarea piesele din 1994 si tipurile de panneluri existente (adica 0!), modelul nu arata foarte rau.
Imagine
Imagine

Posteriorul insa merita sanctionat, avand multe spatii goale si fiind prea ridicat. Desi era loc pentru a-l cobori, designerii nu si-au mai batut capul si au preferat sa pastreze o linie laterala "ascutita" a masinii.
Imagine

Pentru minusurile la design, partea din spate compenseaza printr-un sistem inteligent de parghii ce previne deschiderea nedorita a capacului motorului (chiar si cand masina este rostogolita la 180 grade). Apoi prezinta un mecanism de auto-blocare in pozitia "deschis", simplu si eficient.
Imagine

Interiorul este realizat cam in graba. Sau poate doar mi se pare, comparandu-l cu modelele mai noi? Avem 2 cadrane in spatele volanului, realizate cu ajutorul unui sticker lipit peste 2 piese (nu-mi place neaparat metoda asta, pentru ca face piesele inutilizabile separat). Apoi inca 2 stickere pentru numerotarea treptelor de viteza, de langa schimbator.
Imagine
Scaunele insa au primit ceva mai multa atentie si se vede ;) Preferam alta culoare in locul albului, dar e ok si asa.
Imagine
Pe bord se mai gaseste si o parghe ce actioneaza farurile... functie ce mi se pare destul de banala, dar pe vremea ei era uber-cool.

Jucandu-ma cu produsul finit al setului 8880, am observat ca se aud niste zgomote cand masina ruleaza:
Imagine
(dati sonorul mai tare!!)
Acesta vine de la interactiunea butucului rotii (https://alpha.bricklink.com/pages/clone ... age?id=260) cu o piesa ce seamana a rotita dintata (https://alpha.bricklink.com/pages/clone ... age?P=2907), dar care are rolul de a livra puterea de la roata la "planetara". La o analiza mai atenta, am observat ca acele rotite sunt cam uzate, deci ceva frecare nedorita "se intampla" pe acolo. Probabil de-asta s-a renuntat la sistemul asta...

Ma bucur ca am apucat sa construiesc acest model. Multumesc bunului samaritean (geosh21) care mi l-a imprumutat, scutindu-ma astfel sa-l comand pe BL (portofelul meu apreciaza asta :) ).
8880 si 8466 consider ca sunt cele mai relevante pentru cineva care vrea sa inteleaga cum functioneaza elementele esentiale ale unei masini reale: motor, cutie de viteze, tren de rulare. Si daca la functii sunt oarecum similare, ca design... nu prea:
Imagine
Imagine

tlg2014
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 447
Membru din: Joi, 14 August '14, ora 16:32
Judet: Cluj

Re: [Review] Lego Technic 8880 "Super Car"

Mesaj de tlg2014 » Mar, 31 Mai '16, ora 15:23

FOARTE FRUMOS!!! Foarte fain review.
De mult timp caut un 8880 la un pret bun.

Avatar utilizator
ALEX ILEA
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 447
Membru din: Mie, 30 Decembrie '15, ora 11:55
Judet: Cluj
Localitate: Cluj-Napoca

Re: [Review] Lego Technic 8880 "Super Car"

Mesaj de ALEX ILEA » Dum, 05 Iunie '16, ora 20:22

frumos :)

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator