Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic

Moderator: Bricky

Avatar utilizator
Vadutmihai
guraliv
guraliv
Mesaje: 131
Membru din: Joi, 29 Ianuarie '15, ora 19:47
Localitate: Strâmtura.

Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic

Mesaj de Vadutmihai » Sâm, 14 Noiembrie '15, ora 14:17

Aș dori să aflu niște idei pentru a face rost de materiale pentru motorizarea creațiilor technic.
Mă interesează să aflu opțiuni, oferte de cumpărare și sfaturi pentru participare la TT (vreau să aflu despre probe și cam ce ar fi necesar pentru trecerea lor, tip de motor de exemplu, etc, în caz că mă hotărăsa să trec și eu pe acolo ;) )
Orice informație e binevenită.

PS: Dacă nu ăsta e locul bun pentru astfel de discuții rog un moderator să mute topic-ul unde aparține.
"We tend to be masters of our own fate. The only thing that stops us from doing the really cool things is... time"

Monty Oum

Avatar utilizator
mad_horax
Former Ambassador
Former Ambassador
Mesaje: 1109
Membru din: Mar, 01 Septembrie '09, ora 12:21
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic

Mesaj de mad_horax » Sâm, 14 Noiembrie '15, ora 14:41

Ma bucur sa aud ca se mai pregateste un tehnician pentru TT.
Sunt multe de spus in legatura cu motorizarea modelelor. Sunt multi factori de luat in calcul: dificultatea si tipul traseului, greutatea masinii, textura traseului, viteza, puterea, anotimpul etc.

Cel mai bine este sa inveti experimentand. Iti recomand sa construiesti modelele lui Nico71, Sariel, Madoca77, Zblj.
De obicei gasesti instructiunile pe site-urile lor sau in brickshelf.com.

Noi am trecut de aceasta etapa si proiectam singuri modelele in functie de tipul competitiei.

Oricum, o sa-ti dam sfaturi in acest topic. Important este sa fii hotarat ce vrei sa construiesti.

Materiale gasesti pe bricklink.com. Este sursa majoritatii MOC-erilor din RoLUG.
Imagine

Avatar utilizator
lapsanszkitamas
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 4136
Membru din: Dum, 29 Mai '11, ora 13:17
Judet: Mures
Localitate: Novum Forum Siculorum
Contact:

Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic

Mesaj de lapsanszkitamas » Sâm, 14 Noiembrie '15, ora 23:57

Sa ma bag si eu ca musca-n lapte...
Voi, technicienii cu experienta, ce ne recomandati noua, de unde/cum sa cumparam PFuri: noi noute (seturi motorizate, S@H) sau SH din diverse surse?
Să fii prost ca piatra dar să castigi 42069, asta înseamnă să fii mafiot

Avatar utilizator
iuliand
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 2423
Membru din: Mar, 18 Februarie '14, ora 20:51
Judet: Constanta
Localitate: Constanta

Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic

Mesaj de iuliand » Dum, 15 Noiembrie '15, ora 01:18

De oriunde, ieftin sa fie! :P
Eu personal le am pe cele mai multe din seturi. Mai putin motoarele XL pe care le-am luat direct de la lego shop. Chestiile mai vechi de pe bricklink.

Pt vehicule iti trebuie un motor M sau un Servo pt directie si pt tractiune poti incepe cu unul-doua motoare XL. Mai adaugi un BBox, un IRv2 si o telecomanda. Asta ar fi setupul cel mai recomandat. Motoarele L sunt mai putin eficiente decat XL-urile dar doua bucati fac fata cu brio pt propulsie.

Un BB tine maximum 2XL sau 3L (la limita) sau 4M. Asta fara a lua in considerare motorul pt directie pentru ca propulsia este consumatorul primar. Daca depasesti numarul de motoare sau sarcina este prea mare exista riscul ca BBoxul sa intre in protectie la suprasarcina (termica) si iti taie curentul.

In rest, cum a zis Horatiu, incepe cu niste modele ale builderilor consacrati si imbunatateste-le.
Imagine

Avatar utilizator
Vadutmihai
guraliv
guraliv
Mesaje: 131
Membru din: Joi, 29 Ianuarie '15, ora 19:47
Localitate: Strâmtura.

Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic

Mesaj de Vadutmihai » Dum, 15 Noiembrie '15, ora 13:05

Mersi de ajutor. :D O nouă întrebare:

Imagine

Ce motor e ăsta? :?
"We tend to be masters of our own fate. The only thing that stops us from doing the really cool things is... time"

Monty Oum

Avatar utilizator
mad_horax
Former Ambassador
Former Ambassador
Mesaje: 1109
Membru din: Mar, 01 Septembrie '09, ora 12:21
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic

Mesaj de mad_horax » Dum, 15 Noiembrie '15, ora 13:10

Nu e motor, e servodirectie.
Imagine

Avatar utilizator
thedutch21
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 1091
Membru din: Joi, 27 Ianuarie '11, ora 19:37
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic

Mesaj de thedutch21 » Dum, 15 Noiembrie '15, ora 13:49

Vadutmihai scrie:Mersi de ajutor. :D O nouă întrebare:

Imagine

Ce motor e ăsta? :?
Asta e un servomotr, folosit pt directie. Se roteste doar 90 grade spre stanga/dreapta.
Pt a motoriza o masina ai nevoie de 2 motoare (un L / XL pt propulsie, in functie de greutatea masinii + un Servo pt directie), un IR receiver, telecomanda si un battery box. Incepe asa!

La TTuri se complica treaba, pt ca au suspensii, tractiune 4x4 si trebuie sa te joci cu angrenaje de roti dintate a.i. sa scoti un raport turatie/cuplu dorit.
Si eu iti recomand sa construiesti cateva modele de la Nico, Sariel & co. De acolo o sa te prinzi ce inseamna sa reduci turatia motorului in favoarea cuplului, cum sa faci o suspensie (analizeaza unghiurile si cum sunt montate linkurile intre sasiu si punti), cum sa intaresti angrenajele de roti dintate etc.
Pt TT recomand motorul XL pt tractiune si M pt directie. Restul listei de PF ramane ca mai sus.

Daca ai nevoie de ajutor sau explicatii, pune o poza cu stadiul constructiei unde te-ai blocat si sunt convins ca te putem ajuta.

Avatar utilizator
lapsanszkitamas
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 4136
Membru din: Dum, 29 Mai '11, ora 13:17
Judet: Mures
Localitate: Novum Forum Siculorum
Contact:

Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic

Mesaj de lapsanszkitamas » Dum, 15 Noiembrie '15, ora 15:01

Daca pui M la directie cum il limitezi sa se invarta doar 90+90 de grade? Si de ce nu e bun Mul pentru tractiune? Pana la urma e mult mai mic decat XLul, poate fi icnorporat in MOCuri mult mai usor, nu?
Să fii prost ca piatra dar să castigi 42069, asta înseamnă să fii mafiot

Avatar utilizator
bedstefan
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 296
Membru din: Mie, 08 Aprilie '15, ora 19:14

Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic

Mesaj de bedstefan » Dum, 15 Noiembrie '15, ora 19:51


Avatar utilizator
lapsanszkitamas
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 4136
Membru din: Dum, 29 Mai '11, ora 13:17
Judet: Mures
Localitate: Novum Forum Siculorum
Contact:

Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic

Mesaj de lapsanszkitamas » Dum, 15 Noiembrie '15, ora 19:55

Am inteles cat de cat conceptul de RTC din cartea lui Sariel dar tot ramane un mister pentru mine: pateste ceva motorul daca ii limitezi miscarea? Din cate inteleg eu, cand ii limitezi miscarea la +90/-90 acelasi efect ar avea ca si cand dai putere maxima la tractiune si blochezi roata...

Mi-e enorm de greu s ama exprim in "limba" asta roflol
Să fii prost ca piatra dar să castigi 42069, asta înseamnă să fii mafiot

Avatar utilizator
thedutch21
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 1091
Membru din: Joi, 27 Ianuarie '11, ora 19:37
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic

Mesaj de thedutch21 » Dum, 15 Noiembrie '15, ora 19:56

M-ul il limitezi cu clutch gear. Pt masinute simple e mai usor de folosit Servo. Pt TT recomand M fiindca poti regla mai fin directia si este mai stabil printre obstacole, daca il demultiplici (eu merg pe raport 1:9). In plus, pt a tine virate rotile la un TT cu Servo, acesta consuma energie de care s-ar folosi mai bine motoarele ce se ocupa de tractiune.

Desigur ca se poate face o masinuta cu motor M la tractiune, dar trebuie sa fie usoara si sa aiba roti mici. Uite aici un exemplu simplu: https://m.flickr.com/#/photos/73443991@N06/15208612072/

Se pot construi si TTuri cu Muri, daca sunt demultiplicate suficient. Vezi Speedy'ul lui bracker (cu 4 motoare M)!

Avatar utilizator
Vadutmihai
guraliv
guraliv
Mesaje: 131
Membru din: Joi, 29 Ianuarie '15, ora 19:47
Localitate: Strâmtura.

Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic

Mesaj de Vadutmihai » Dum, 15 Noiembrie '15, ora 21:59

Dar cum rămâne cu spațiul. Ai putea folosi un motor XL pentru ambele roți, dar nu ar fi mai eficient dacă ai multiplica rotirile roții și ai merge cu motoare M? Pierzi tracțiune, dar masa se reduce, odată cu energia necesară.
"We tend to be masters of our own fate. The only thing that stops us from doing the really cool things is... time"

Monty Oum

Avatar utilizator
iuliand
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 2423
Membru din: Mar, 18 Februarie '14, ora 20:51
Judet: Constanta
Localitate: Constanta

Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic

Mesaj de iuliand » Dum, 15 Noiembrie '15, ora 22:51

Masa unui XL este egala cu doua M-uri. XL-ul are deja turatie mai scazuta si un cuplu semnificativ. Si ca randament XL-ul sta cel mai bine... stiu ca citisem ceva pe blogul lui Philo despre asta.
Imagine

Avatar utilizator
Vadutmihai
guraliv
guraliv
Mesaje: 131
Membru din: Joi, 29 Ianuarie '15, ora 19:47
Localitate: Strâmtura.

Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic

Mesaj de Vadutmihai » Joi, 19 Noiembrie '15, ora 18:35

Care e diferența dintre IR remote și IR speed remote (în afară de preț)? Pe care ar trebui să o iau?
Și încă ceva. Ce îmi puteți spune despre L motor?
"We tend to be masters of our own fate. The only thing that stops us from doing the really cool things is... time"

Monty Oum

Avatar utilizator
bedstefan
gură spartă
gură spartă
Mesaje: 296
Membru din: Mie, 08 Aprilie '15, ora 19:14

Re: Sfaturi pentru motorizarea seturilor/MOCurilor technic

Mesaj de bedstefan » Joi, 19 Noiembrie '15, ora 19:23

Speed remote e cea de la trenuri dar merge la tehnic si ea, are 7 increments de viteza, butoane de stop. Si mai are o proprietate sau doua interesante.

Prima proprietate e ca daca lasi butonul acolo unde e, motorul merge exact asa cum e in acel moment, pe termen nedefinit. Chiar daca pleci cu telecomanda, o stingi, scoti bateriile, modelul merge in continuare la viteza curenta. Derivata din ea, este interactiunea cu motorul servo. Cu ea, poti sa folosesti un servo in 7 pasi de incrementare a inclinatiei dreapta stanga ( nu zero/full), si de asemenea, sa mentii respectiva inclinatie fara sa ti apasat butonul de pe remote. Butonul de jos, cel de stop, este un fel de "return to center" pentru servo.

IR Remote e cea normala de tehnic, apesi, merge 100%, nu apesi, 0%. Poti sa arasezi pe lateral diverse liftarmuri ca sa constriesti mecanisme.

Mai e remote-ul de la mindstorms (http://shop.lego.com/en-US/EV3-Infrared-Beacon-45508), care are un buton extra, nu are selector de sens si poate da comenzi prin infrarosu (celelate doua nu merg cu EV3). O mentionez doar pentru ca merge si ea la technic, cu senzorul IR de PF, nu merita achizitionata daca nu ai EV3.

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator